9,10 en 11 augustus

12 augustus 2014 - Stokmarknes, Noorwegen

9 aug

Het plan is om vandaag de 'witte' weggetjes ten oosten van Svolvaer te rijden.
Het is een stralende dag! We zijn eerst Svolvaer ingegaan want het wordt hoog
tijd om ansichtkaarten te gaan kopen en te versturen. We zijn ook wel benieuwd hoe het plaatsje eruit ziet: klein centrumpje met een aantal terrassen, die vanwege het
mooie weer vol zaten. Er was zelfs een klein marktje. Vervolgens op pad om eerst
nog de uitzichtpunten langs een deel van de E10 bekijken want daar hadden we
gisteren geen tijd voor omdat we de boot moesten halen. We hadden toen al gezien
dat er erg veel mensen op een brug stonden en vandaag weer; gelukkig konden we
nog een plek voor de auto vinden want we waren toch wel erg benieuwd wat er hand
de was. Er bleek een wel erg grote vis rond te zwemmen die af en toe met snuit,
rug/staart boven kwam. Een dolfijn vermoeden we. Het waren weer erg mooie
tochten. De mooiste was langs de Trollfjord, schitterend. Helaas hadden we
tegenlicht waardoor we wat problemen hadden met fotograferen. Voor het rijden
van een paar zijweggetjes was het toch weer een lange tocht: 222km. We konden 's
avonds buiten eten op ons terras in de zon.

10 aug

Het was even puzzelen wat te doen vandaag omdat we al erg veel van de Lofoten
hebben gezien. We zouden weer richting Ballstad kunnen gaan om onze misser goed
te maken. Bovendien hadden we op de dagen van en naar Ballstad minder goed weer.
En dat hebben we gedaan, nu met prachtig weer! we zijn via een aantal  'witte'
weggetjes, de E6 en de 85 gereden. De laatste weg is schitterend met rechts
bergen en links de zee. We waren erg benieuwd hoe Ballstad zou zijn
maar........wat viel het tegen! Wel hebben we 'ons' B&B heel mooi kunnen
fotograferen. Vervolgens de E6 nog zo'n 25 km verder afgereden naar een mooi
zandstrand met prachtige bergen op de achtergrond. We wilden omstreeks een uur
of 6 weer terug zijn in Svolvaer omdat we 's avonds op de boot, Hurtigruten,
moesten. Na wat gegeten te hebben zijn we ca. 19.30 uur richting Hurtigruten
terminal gereden. Bij het aan boord gaan mocht de passagier niet mee in de auto,
die moest lopend aan boord gaan. De auto werd met een lift naar het autodeck
gebracht, een bijzondere ervaring. De boot vertrok om 20.30 uur en we werden
uitgezwaaid door de vele mensen die op de kade stonden. We hebben een drie
persoons hut met een zit/bedbank, een salontafeltje en zelfs een kaptafel. Ook hebben we een badkamer(tje) met douche, wc en wastafel; een zeer comfortabele hut dus. Vanaf het achterdek hebben we genoten van een fantastische zonsondergang en na nog wat rondgestruind te hebben op de boot was het tijd om naar bed te gaan (23.58 uur). Vandaag al met al toch weer heel wat km gereden: 265.

11 aug

We hebben maar weinig geslapen vannacht want we horen de motoren toch wel erg
goed helaas. Maar het was weer volop zonneschijn toen we opstonden en was het
leed gauw vergeten. Het ontbijtbuffet was zeer uitgebreid en erg lekker. We
voeren vanochtend over de poolcirkel en dan wordt er altijd een ceremonie
gehouden maar omdat we op de terugreis zijn is die nu veel kleiner dan op de
heenreis want dan komt Neptunus aan boord en gebeurt er iets met ijs en koud
water: schijnt een hele happening te zijn. We hebben vandaag veel tijd op het
zonnedek doorgebracht, genietend van de prachtige omgeving en de zon. Gisteravond, bij het wachten op de boot, hadden we al kennis gemaakt met een Nederlands echtpaar uit Goes en daar hebben we vandaag lange tijd mee zitten praten. Zij zijn vanaf Gotenburg via de E6 en de 17 naar de Lofoten gereden. We zijn verbaasd hoe snel een dag op een boot voorbij gaat.